2016. december 21., szerda

Hájas tészta

Nagyanyám tökéletes hájas tésztát sütött. Mindig csodálattal néztem, amint a pinduri asszony teljes erejéből gyúrja-dagasztja a hájas tésztáját, majd erőteljes mozdulatokkal a gyúródeszkához csapkodja, hogy szép hólyagos legyen. Fiatalasszony koromban én is megpróbálkoztam egyszer ennek a finom süteménynek az elkészítésével, de akkor nem igazán sikerült. Pont emiatt, most, amikor újból elővettem a bátorságomat az elkészítéséhez, kissé aggódtam nehogy kudarcba fulladjon a tervem. Az első adag, amit 1 kiló lisztból készítettem sajnos nem lett jó, túl vastagra nyújtottam a tésztát és túl nagy darabokra vágtam azt. Adtam neki még egy esélyt és íme, az én csodálatosan szép kis szilvaízes hájas tésztácskáim. Mindkét tepsi ment kollegám családjához ajándékba, tőle kaptam  hájat és ezzel szerettem volna meghálálni neki.
Hozzávalók 2 tepsihez:
70 dkg liszt
40 dkg megtisztított, ledarált háj
3 kanál tejföl
1 tojás
1 kiskanál só
1 kanál cukor
1 dl fehér bor
1 dl szódavíz
1 kanál ecet
A töltelékhez:
70 dkg sűrű szilvaíz



1. A hártyáitól megtisztított hájat ledaráljuk és összekeverjük 10 dkg liszttel.
2. A többi hozzávalókból rugalmas, selymes tésztát gyúrunk, amit alaposan kidolgozunk. Nekem több folyadékra volt szükségem, a dagasztást pedig a konyharobot végezte. 
3. 20 perc pihentetés után kb 1 cm vastagra nyújtjuk a tésztát, majd  a tetejére simítjuk-kenjük a lisztes hájat. Én az ujjbegyeim segítségével kentem-rendezgettem a zsiradékot a tésztalapra, hogy teljesen beborítsa azt.  Feltekerjük mint a bejglit, majd a tésztarudat kissé lelapítjuk, jobbról-középig, balról középig hajtjuk, majd az egészet összecsukjuk, mint egy könyvet. Letakarjuk és további 20 percig pihentetjük, majd a műveletet még kétszer megismételjük.
4. A tésztát kettéosztjuk, fél cm vastagra nyújtjuk, a tűzhely lángjánál  megforrósított késpengével 5X10 cm téglalapokra vágjuk. A tésztadarabok egyik felébe 1-1 kanál tölteléket-lekvárt teszünk, majd ráhajtjuk a másik végét.
5. Sütőpapíros tepsiben 180 C fokra előmelegített sütőben kb 30 perc alatt rózsaszínűre sütjük. ha langyosra hűlt megszórjuk porcukorral.
Tölthetjük dió vagy máktöltelékkel is.
Tipp: a késpenge mindig forró legyen, hogy sercegjen a tészta amikor vágjuk. A késpenge a tűz hatására megfeketetdik, emiatt olyan vágószerszámot használjunk, amelynél ezt nem bánjuk.
A receptet köszönöm Boldog Kuktának, szerintem nagyon finom lett.
Hajtogathatjuk még úgy, ahogy Viki szokta, a következő sütésnél így fogom én is tenni.




2 megjegyzés: