2012. február 12., vasárnap

FÁNK


Egy mély edénybe szitáltam fél kiló lisztet, melléadtam 10 dkg cukrot, csipet sót
Egy nagyobb csészében felmelegítettem 4 deci tejet, belemorzsoltam 4 dkg élesztőt, pici cukrot és jól elkevertem, majd hozzáadtam pár kanál lisztet, amellyel jól eldolgoztam. Meleg helyen pár perc alatt duplájára nőtt. Ezt nevezzük kovásznak és az élesztő felfuttatásának. Mondom annak, aki nem tudja!
Figyeljünk oda, hogy a tej ne legyen forró, mert megöli az élesztőgombát, aztán csak reménykedhetünk abban, hogy felnő a fánk.
A liszthez adtam 4 tojás sárgáját (a fehérjét felhasználhatjuk süteményhez is), reszelt citromhéjat, a felfuttatott élesztőt és folyamatosan keverve 10 dkg felolvasztott, de nem forró vajat (lehet margarin is). Ha szükséges tehetünk még hozzá tejet, a tészta kemény, de fakanállal dagasztható kell hogy legyen. 
Amikor pár éve Andra barátnőmet telefonon oktattam a fánksütésre, megkérdezte, mégis milyen legyen a tészta keménysége? Akkor azt mondtam neki, hogy olyan kell legyen mint egy fiatal nő melle. Nos, remélem ezzel mindent elmondtam...
Addig dagasszuk, amíg bírjuk, vagy legalább 5 percet. Fontos, hogy a hozzávalók jól össze legyenek dolgozva és a tészta sima, selymes legyen és elváljon az edény falától.
Picit megszórtam liszttel és letakartam tiszta konyharuhával. Meleg helyen duplájára kelesztettem (45 perc - 1 óra)
Akkor lisztezett deszkára borítottam és kézzel könnyedén széthuzogattam körülbelül 1,5 cm vastagra. Akinek ez nem megy (nem látnám, hogy miért) az vegyen elő nyújtófát.
Lisztezett fánkszaggatóval (vagy vékony falú pohárral) kiszaggattam, a deszkán letakarva még jó negyed órát kelesztettem, majd bő olajban előszőr fedő alatt, majd megforgatva már anélkül szép aranyszínűre sütöttem.
Amikor az olajba helyeztem, akkor az egyik ujjammal picit benyomtam egy lyukat a közepébe és azzal lefele tettem a forró (de nem túl forró!) olajba.
Papírszalvétára szedtem, majd  még langyosan vaníliás porcukorba hempergettem. 
Demmers Teehaus finom zöldteáját, a Happy Hour-t ittam mellé, amelyben eperdarabkák is voltak. Ez csodásan passzolt az eperlekvárral amellyel megkentem a fánkokat.


Feleim, vegyetek és egyetek!


3 megjegyzés: